wydatki świąteczne

Na tegoroczne święta Bożego Narodzenia przeciętna rodzina wyda prawie 1838 zł, średnio o 84 zł więcej niż przed rokiem. Nieco więcej, bo ponad 2 tys. zł, wydadzą rodziny, które korzystają z programu Rodzina 500+ – wynika z badania MilleŚwięta 2019. Świąteczne zakupy spożywcze zrobimy najczęściej w dyskontach oraz hiper- i supermarketach.

Święta Bożego Narodzenia to nie tylko prezenty i choinka. Dla wielu osób to także okazja, by pomóc tym, którzy potrzebują wsparcia. Jak pokazuje raport firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2019” Polacy chętnie dzielą się tym, co mają z innymi. Taką postawę deklaruje ponad 73% z nas.  Najczęściej Polacy deklarują pomoc finansową w wysokości do 100 zł.

Święta za pasem. Przed nami zakupy prezentów i produktów spożywczych na wigilijny stół. Jaką kwotę przeznaczamy na upominki dla najbliższych? I czy promocje przygotowywane w tym okresie przez sklepy wpływają na nasze decyzje zakupowe? W najnowszym badaniu PAYBACK Opinion Poll sprawdzono, jak do tematu zakupów świątecznych podchodzą Polacy.

Najpopularniejszym miejscem robienia przedświątecznych zakupów są wciąż sklepy stacjonarne, z których skorzysta połowa Polaków. W tym roku zostawimy w nich ponad 1000 zł – wynika z badania firmy doradczej Deloitte „Zakupy świąteczne 2019”.

Według szacunków Banku BNP Paribas ceny żywności na tegoroczne Święta będą o ok. 7% wyższe niż rok wcześniej. Największa skala podwyżek dotyczyć będzie owoców i warzyw, mięsa oraz cukru. Ostatni raz z tak silnym wzrostem mieliśmy do czynienia w 2007 r.

Święta to jeden z najgorętszych okresów sprzedażowych dla producentów słodyczy. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez SWResearch dla ETi, większość konsumentów (69%) wyda na bożonarodzeniowe słodycze przynajmniej tyle samo co w ubiegłym roku, a blisko co piąty badany (18%) planuje na słodkie prezenty przeznaczyć więcej.

Jak pokazuje 22. edycja międzynarodowego badania „Zakupy świąteczne 2019”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1521 zł, czyli o 5% więcej niż wydaliśmy rok temu.

Barometr Providenta to cykliczne badanie Polaków, które pozwala na lepsze zrozumienie zachowań i decyzji finansowych konsumentów. Według badania Polacy planują w tym roku przeznaczyć na święta średnio 1722 zł.

Polski konsument w szczególny sposób przygotowuje się do Świąt Bożego Narodzenia, zaopatrując się oczywiście w prezenty, ale także w artykuły spożywcze. Atmosferę świąteczną czuć w sklepach od listopada. Nie brakuje promocji, a konsumenci chętniej sięgają po produkty z wyższej półki, ze względu na ten wyjątkowy czas. Nie brakuje też na polskich stołach świątecznych atrakcji z innych kuchni. 

Od ubiegłego roku zdrożało 21 z 41 porównywanych produktów na Wigilię. Największy wzrost ceny – i to o 50% – zanotował mak. Cebula podrożała o 39%, a mąka pszenna – o 32%. Z drugiej strony 19 artykułów jest tańszych, m.in. jabłka – o 38%, a także wybrane jajka – o 15%. Między sieciami są też duże rozbieżności w cenach grzybów. Średni koszt zakupu analizowanych artykułów wzrósł od 2017 r. o blisko 4%.

Strony

X

Przeczytaj również