Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy

W poniedziałek 9 września pracodawcy ze Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy spotkali się z przedstawicielami Krajowej Sekcji Przemysłu Mleczarskiego, Spirytusowego i Koncentratów Spożywczych NSZZ Solidarność.

SpiritsEurope, organizacja reprezentująca przemysł spirytusowy na szczeblu europejskim (składająca się z 31 krajowych stowarzyszeń oraz 8 czołowych producentów mocnych alkoholi na świecie), podpisała w imieniu całej branży memorandum, w którym zobowiązuje się do umieszczania na etykietach butelek informacji o wartości energetycznej oraz prezentacji pełnej listy składników, które będą dostępne on-line.

Na przykładzie przemysłu spirytusowego widać, że wschodnia część Polski to nie dostawca taniego surowca, ale przetwórca, który umiejętnie łączy tradycję z innowacyjnością – powiedział Leszek Wiwała, Prezes Zarządu ZP PPS podczas Wschodniego Kongresu Gospodarczego. 

Produkcja wódki nie wróciła do poziomu sprzed podwyżki akcyzy. Od stycznia do września br. wytworzono 665 tys. hektolitrów wódek czyli 9% mniej niż w 2013 r. Przedsiębiorcy wskazują, że niższa legalna produkcja prawdopodobnie jest rekompensowana alkoholem z szarej strefy. Świadczy o tym m.in. znaczący wzrost importu do Polski węgierskiego skażonego spirytusu.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2015 r. producenci wysłali za granicę 9% mniej wódki niż w ubiegłym roku. Spadła też wartość eksportu o 1%. Zawirowania spowodowane podwyżką akcyzy w 2014 r. sprawiły, że firmy skupiły się na rynku krajowym, odkładając inwestycje w promocję za granicą.

„Tu się sprawdza dorosłość” to ogólnopolski program społeczny mający na celu zmniejszenie dostępności alkoholu dla osób nieletnich. Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy wraz z partnerami zachęca sprzedawców do każdorazowego sprawdzania dokumentów tożsamości u młodo wyglądających osób. 

Salwador, Honduras i Kostaryka potwierdziły rejestrację dwóch polskich oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych: Polska Wódka i Wódka ziołowa z Niziny Podlaskiej aromatyzowana ekstraktem trawy żubrowej. To ważny krok, który może pomóc zwiększyć obecność naszego narodowego produktu w tym regionie. Przedsiębiorcy podkreślają jednak, że aby polskie wódki zaistniały na odległych rynkach oprócz formalnych regulacji potrzebne jest długofalowe wsparcie polskiej administracji i dyplomacji.

Po załamaniu eksportu w 2012 r. producentom napojów spirytusowych udało się odrobić straty i wrócić na ścieżkę wzrostu. W ubiegłym roku wysłali za granicę 20% więcej wódki w ujęciu rocznym. Głównie do Francji oraz Stanów Zjednoczonych. Branża ma jednak wątpliwości czy pozytywny trend uda się utrzymać w drugiej połowie br.

X