Jesteś tutaj

Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas

W tym roku oddział Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy prezentuje swoją ofertę na targach elektroniki użytkowej CES w Las Vegas – a jego obecność na wystawie wpisuje się w przyszłościową strategię adVANce, zakładającą transformację z producenta samochodów w dostawcę kompleksowych usług dla sektora transportu. Na stoisku Mercedes-Benz Vans można obejrzeć m.in. studium pojazdu dostawczego Vision Van, które przed szeroką publicznością zadebiutowało we wrześniu ub.r.

 

Transport dóbr i ludzi miał od zawsze kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego. Dzięki cyfryzacji oraz Internetowi Rzeczy po raz kolejny doświadczamy dziś przemysłowej i ekonomicznej rewolucji – podkreśla Volker Mornhinweg, szef Mercedes-Benz Vans. – W czasach rozkwitu handlu elektronicznego wzajemne powiązania pomiędzy transportem a cyfryzacją odgrywają znaczącą rolę. Inteligentne rozwiązania z dziedziny łączności pozwalają rozwijać nowe usługi, zwiększać efektywność dostaw oraz poziom wygody i elastyczności dla klienta końcowego.

Vision Van: bezprecedensowe połączenie informacji i technologii

Vision Van łączy dziedziny transportu i cyfryzacji. To pierwszy na świecie samochód użytkowy funkcjonujący w ramach zintegrowanej koncepcji w pełni cyfrowego łańcucha procesów – począwszy od magazynu towarów aż do odbiorcy. Wyposażono go w całkowicie zautomatyzowaną przestrzeń bagażową, zintegrowane drony na potrzeby autonomicznych dostaw drogą powietrzną oraz najnowocześniejsze sterowanie za pomocą dżojstika. Zasilany napędem elektrycznym o mocy 75 kW i dysponujący zasięgiem do 270 km, Vision Van pozwala dostarczać towary niemal bezgłośnie i bez emisji spalin. Połączenie oprogramowania sterującego działającego w chmurze oraz zoptymalizowanej konstrukcji sprawia, że studium ustanawia nowe wzorce efektywności, jakości i elastyczności w zakresie dostaw do ostatecznego odbiorcy.

Sztandarowy przykład inteligentnej komunikacji

Design Vision Van to unikalna mieszanka inteligencji oraz emocji. Szczególną uwagę jego projektanci poświęcili doświadczeniom i interfejsowi użytkownika – studium jest przykładem inteligentnej komunikacji pomiędzy pojazdem, kierowcą oraz ich otoczeniem. Za pomocą osłony chłodnicy typu Black Panel z diodowym oświetleniem i zintegrowanego wyświetlacza LED z tyłu samochód wymienia informacje z innym użytkownikami drogi. Uprzedza ich np. przed wykonaniem manewrów zatrzymywania się, zawracania czy wypuszczenia drona, a także wskazuje, gdy jest zaparkowany przez dłuższy czas i można go wyprzedzić.

Forma inteligentnej komunikacji ma swoją kontynuację w kabinie. Za pośrednictwem pokrytej szlachetną tkaniną deski rozdzielczej w kształcie łuku Vision Van dostarcza kierowcy wszelkie niezbędne dane, takie jak prędkość, trasa przejazdu czy szczegóły lotu drona. Informacje przekazywane są również w inny sposób – diodowe wskaźniki na wykonanej ze stali nierdzewnej podłodze za pomocą specjalnych efektów sygnalizują zbliżanie się do pieszych lub rowerzystów. Na tylnej ścianie kabiny kierowcy, tuż obok podajnika paczek, znajduje się terminal służący jako środek komunikacji z pokładowymi systemami autonomicznymi. Pełni on też funkcję centralnej jednostki sterującej, która łączy inteligentny pojazd i jego zautomatyzowane układy z informacjami dotyczącymi poszczególnych zamówień.

Dodatkowo, kierowca Vision Vana na bieżąco otrzymuje raporty z realizacji dostaw na swojego smartwatcha. Zegarek podaje szereg szczegółów, w tym adres doręczenia, kody wejściowe do elektronicznych systemów zabezpieczeń oraz, jeśli zachodzi taka potrzeba, wskazuje bezpieczne miejsca pozostawienia przesyłki. Także odbiorcy końcowi zyskują nowe możliwości, takie jak dostawa tego samego dnia lub o danej godzinie. Poza tym mogą dopasować terminu odbioru do własnych potrzeb i w razie zmiany swojego planu dnia przesunąć termin doręczenia paczki.

Samochód dostawczy bazą dla autonomicznych robotów

Pod hasłem „Vany i roboty” Mercedes-Benz Vans prezentuje w Las Vegas kolejny pionierski projekt dostarczania towarów. We współpracy ze Starship Technologies – start-upem, który zaprojektował innowacyjnego dostawczego robota – oddział spod znaku trójramiennej gwiazdy zamienia auto dostawcze w mobilny magazyn i centrum dystrybucji dla zautomatyzowanych dostaw do końcowego odbiorcy. Samochód pełni podstawową rolę w nowym systemie dostarczania towarów, łączącym wysoki zasięg z niskimi kosztami infrastruktury.

Rozwiązanie bazuje na Mercedesie Sprinterze wyposażonym w zestaw półek funkcjonujący zgodnie z zasadą „pierwsze przyszło, pierwsze wyszło” (FIFO). Przestrzeń bagażowa jest wypełniona 54 nośnikami ładunku dla ośmiu robotów Starship. Algorytm oblicza zoptymalizowaną trasę samochodu z uwzględnieniem postojów na wypuszczenie załadowanych robotów i zabranie tych już rozładowanych. Załadowane roboty opuszczają Sprintera w określonym miejscu, autonomicznie dostarczają towar do miejsca docelowego i samoczynnie wracają do auta – ich mobilnego centrum dyspozycji – na jednym z kolejnych przystanków.

Długofalowa wizja tej koncepcji, zwana „Statkiem matką”, zakłada stworzenie floty robotów autonomicznie koordynujących swoje trasy z dostawczymi Mercedesami. Także ich załadunek miałby odbywać się automatycznie. Aby rozwijać tę wizję i kontynuować prace nad projektem, Mercedes-Benz Vans zamierza zintensyfikować swoją współpracę ze Starship Technologies.

adVANce: nowa kultura, nowe sposoby pracy

Współpraca ze Starship wskazuje również na nowe sposoby pracy i nową kulturę korporacyjną, którą Mercedes-Benz Vans tworzy w ramach inicjatywy adVANce. Chociaż strategia oddziału nadal skupia się na produkcie, produkt ten staje się platformą dla skomunikowanych rozwiązań oraz zintegrowanego systemu innowacyjnych koncepcji transportowych. Celem jest tu wygenerowanie wartości dodanej dla klientów i opracowanie holistycznych rozwiązań dla branży przewozowej.

Nowy, zaadaptowany przez Mercedes-Benz Vans sposób działania obejmuje też ścisłą współpracę ze start-upami, właśnie takimi jak Starship Technologies. Kolejnym znakomitym przykładem jest tu kooperacja ze start-upem Matternet z Menlo Park w Kalifornii, projektującym innowacyjne drony dostawcze. Poza wspólnymi pracami nad Vision Vanem obie firmy uruchomiły pilotażowy projekt testowania samochodów dostawczych jako platform lądowania dla dronów w trudno dostępnych miejscach. Podczas targów CES Volker Mornhinweg oraz Andreas Raptopoulous, założyciel Matternet, wspólnie opowiadali o korzyściach, jakie niosą zautomatyzowane systemy dostaw i inne nowe koncepcje.

Mercedes-Benz Vans w Dolinie Krzemowej

Mercedes-Benz Vans nie tylko współpracuje ze start-upami, ale ma też własną reprezentację w ich kreatywnym środowisku – w tym celu powstała nowa jednostka biznesowa obecna w Stuttgarcie, Berlinie i Dolinie Krzemowej. W oparciu o hasło „Powrót do garażu” oddział uruchomił swoją placówkę w garażu start-upów w Menlo Park w Kalifornii. Jej pracownicy zajmują się innowacyjnymi projektami związanymi z rozwojem rozwiązań dopasowanych do specyficznych zastosowań, z wykorzystaniem podejścia iteracyjnego. Tradycyjne atuty Mercedes-Benz Vans łączą się tu z nowymi sposobami pracy, takimi jak myślenie projektowe, zwinne metody zarządzania projektami (scrum), współtworzenie (co-creation) oraz błyskawiczne tworzenie prototypów.

Galeria: 

Podobne artykuły

31 lipca rusza XX edycja festiwalu Przystanek Woodstock. Na scenie zagra m.in. niemiecki zespół country „The BossHoss” – będący głosem ciężarówek z Gwiazdą. Mercedes-Benz jako wieloletni partner WOŚP również weźmie aktywny udział w imprezie.

Mercedes Benz w ubiegłym roku wyprodukował 99 235 aut, co oznacza dla firmy globalny wzrost o 44, 1%.

X