Jesteś tutaj

Alicja Jelec, Dyrektor Marketingu Wódek CEDC International

„Poradnik Handlowca”: Rynek mocnych alkoholi w Polsce podlegał w ostatnich latach dynamicznym przemianom. Które kategorie produktowe okazały się największymi beneficjentami tych zmian?

Alicja Jelec: W ostatnich latach na rynku mocnych alkoholi można zaobserwować dwa najważniejsze trendy: sprzedaż małych opakowań rośnie szybciej niż większych pojemności, a rynek alkoholi smakowych notuje większą dynamikę niż wódek czystych. CEDC rozwinęło bardzo oba te strategiczne segmenty rynku, wprowadzając wiele nowych wariantów oraz odświeżając wizerunek takich marek, jak Żubrówka, Absolwent, Żytniówka czy Soplica, która w 2016 r. została liderem alkoholi smakowych na polskim rynku. Sukces Soplicy jest tym większy, ponieważ w ciągu ostatnich trzech lat jej sprzedaż wzrosła niemal dwukrotnie. Na początku marca tego roku cała rodzina Soplicy pojawiła się na sklepowych półkach w odświeżonym opakowaniu. Podkreśla ono jeszcze bardziej główne cechy marki: tradycję, jakość i naturalność składników.

Czy przemiany rynkowe przyczyniły się do rozwoju zupełnie nowych, niespotykanych dotąd kategorii mocnych alkoholi i jak tę sytuację wykorzystało CEDC?

CEDC konsekwentnie stawia na rozwój innowacyjnych produktów. W ubiegłym roku rozszerzyliśmy ofertę wódek o Żubrówkę Czarną, ekskluzywną odsłonę tej legendarnej marki z segmentu superpremium. Żubrówka Czarna szybko zyskała uznanie konsumentów, stając się czwartą marką w tym segmencie pod względem sprzedaży i to w ciągu zaledwie trzech kwartałów. Ponadto w tym roku wprowadziliśmy na rynek nowe kategorie, jak wódki czyste z nutami smakowymi. Żubrówka Biała, absolutny lider sprzedaży polskiego rynku wódki, jest już dostępna w dwóch innowacyjnych wariantach: z nutą mięty oraz z nutą jałowca. Kolejne nasze tegoroczne innowacje to smakowe odmiany Żytniówki, czyli Żytniówka Chlebowa i Żytniówka Chrzanowa. Rozbudowaliśmy również ofertę Soplicy Szlachetnej, dodając do bazowego wariantu Soplicę z nutami smakowymi – Soplicę Uszlachetnioną Jabłkiem i Soplicę Uszlachetnioną Śliwką. Warto też wspomnieć o ostatniej nowości tej marki – Soplicy Przepalanej, która bazuje na staropolskich przepisach na tradycyjne „przepalanki” i tworzy zupełnie nową kategorię wśród wódek smakowych.

Czy właściciele sklepów, oferujących mocne alkohole, trafnie odczytują płynące z rynku sygnały i potrafią skutecznie dostosować ofertę do oczekiwań konsumentów?

Nasi klienci z kanału handlu tradycyjnego stale dostosowują swoją ofertę do oczekiwań konsumentów, dlatego pomagamy i doradzamy im w przebudowie sklepowych półek i ekspozycji sklepowych, wspierając wiedzą zebraną z badań zachowań i preferencji kupujących. Niezmiernie istotne są kampanie komunikacyjne marek alkoholowych, skierowane bezpośrednio do konsumenta na terenie sklepów – jak wiadomo branża mocnych alkoholi nie ma praktycznie innych możliwości reklamy i promocji. Z tego powodu ważną rolę odgrywają materiały POS, lodówki na małe pojemności, podświetlone listwy LED czy zawieszki, które są w stanie przyciągnąć uwagę klienta na stoiskach alkoholowych. Równie ważne są aktywacje i innowacyjne ekspozycje, wprowadzające konsumentów w świat naszych marek.

Dziękujemy za rozmowę.

Kategoria: 

Podobne artykuły

Grupa Colian w 2013 r. kontynuowała strategię rozwoju najważniejszych marek, konsekwentnie inwestując w ich rozwój oraz realizując zakrojone na szeroką skalę kampanie i promocje. Rok 2013 podsumowałbym dla marki Hellena pozytywnie.

Hasło „Masz to w Naturze” z jednej strony podkreśla rodowód produktów o charakterze naturalnym, ale także odzwierciedla pozycjonowanie marki Herbapol, która już nie tylko kojarzy się z naturalnymi i zdrowymi produktami, ale również odwołuje się do uniwersalnych wartości, ponadczasowo ważnych dla ludzi, które po prostu mamy w naturze.

X