Jesteś tutaj

Do przyjaciół handlowców!

Mój kontakt z branżą FMCG miał miejsce już w 1988 r. czyli równo 30 lat temu. Obserwowałem, jak ten rynek dynamicznie się zmienia – od handlu ulicznego, poprzez wejście do Polski zagranicznych dystrybutorów oraz sieci handlowych. Poznań był zresztą tym miejscem, w którym rodzący się po upadku komunizmu handel nowego typu szczególnie mocno zaakcentował swą obecność, będąc jednym z prekursorów zmian.

Dziś z podziwem obserwuję, że rodzimy polski handel, zwłaszcza ten mniejszych powierzchni, któremu przecież jeszcze niedawno nie wróżono przyszłości, mimo bardzo mocnej konkurencji, radzi sobie nadspodziewanie dobrze. Oczywiście jedne placówki handlowe radzą sobie lepiej, inne gorzej, niektóre ulegają likwidacji (konkurencja, brak następców), ale w ich miejsce powstają nowe, a część obiera drogę wąskiej specjalizacji.

Za bezcenne doświadczenie uważam to, że przez te lata mogłem poznać wielu ciekawych ludzi wśród dystrybutorów, właścicieli placówek handlowych czy sieci sklepów detalicznych oraz przedstawicieli producentów. Z wieloma osobami wspólnie przechodziliśmy przyspieszony kurs poznawania branży, budując od podstaw fundamenty pod rodzący się rynek produktów FMCG z prawdziwego zdarzenia, o którym Polacy od lat marzyli.

            A „Poradnik Handlowca” od samego początku, od 1993 r. (wydano wówczas numer „0”), podjął trudne wyzwanie nie tylko opisywania zmian, ale współuczestniczenia w nich poprzez interesujące artykuły i felietony. Zgodnie ze swą nazwą gazeta doradzała handlowcom, opisywała nowości produktowe, analizowała kategorie asortymentowe, prowadziła jakże ważną dla handlowców rubrykę porad. Ale co dla mnie osobiście szczególnie ważne, bo moje związki ze słowem drukowanym datują się od okresu działalności w podziemnych strukturach Solidarności, nie byliśmy nigdy obojętni na krzywdę ludzką. Stawaliśmy w obronie handlowców przed niekompetencją urzędników, nieuczciwą konkurencją, złym prawem, czym „uwieraliśmy” różne instytucje. Nadal będziemy tak czynić!

            Sukces „Poradnika Handlowca”, mający odzwierciedlenie w corocznych badaniach prasy handlowej, przeprowadzanych przez renomowaną firmę badawczą Nielsen (ostatnie z listopada 2017 r.) to wynik pracy wielu osób. Wszystkim – i tym z najdłuższym stażem, i tym z nieco krótszym, pragnę w tym momencie serdecznie podziękować za wspólnie spędzone lata, za wysiłek włożony w zbudowanie tak znaczącej dziś pozycji naszego tytułu. Szczególnie pragnę podziękować mojej żonie Oli za cierpliwość i wsparcie w trudnych chwilach oraz synowi Wojtkowi i jego zonie Kasi za pomoc ‒ jesteśmy bowiem firmą rodzinną.

Obecnie tego typu firmy są na topie i odnoszą sukcesy. Ale przecież w handlu takich firm są tysiące i na co dzień  „wykonują dobrą robotę”. Płacą podatki w Polsce, a nie uciekają do rajów podatkowych, a to moim zdaniem najlepszy obok przestrzegania zasad prawa wyraz współczesnego patriotyzmu. Między innymi dla takich firm „Poradnik Handlowca” chce być kompendium wiedzy, pomocą w skutecznym zarządzaniu sklepem, drogowskazem w poruszaniu się na trudnym, konkurencyjnym rynku.

W roku naszego jubileuszu, który zbiega się też ze stuleciem odzyskania niepodległości przez Polskę, nie wątpię, że „Poradnik Handlowca” cały czas będzie się rozwijał i oferował Czytelnikom specjalistyczną wiedzę. Wierzę, że wersja papierowa gazety w świecie zdominowanym przez nowoczesne technologie obroni swą pozycję. Świadczą o tym wyniki najnowszych badań przeprowadzonych przez Nielsena, zgodnie z którymi aż 76% handlowców deklaruje, że woli czytać wydanie papierowe naszego tytułu, a tylko 10% wydanie elektroniczne. Taki trend jest obserwowany od pewnego czasu na świecie, o czym pisaliśmy w artykule w listopadzie 2017 r., cytując „The Wall Street Journal”. Postaramy się zatem Was nie zawieść!

OD REDAKCJI:

Wiesław Generalczyk, wydawca, w latach 80. XX w. działał w opozycji antykomunistycznej, za co został 12 grudnia 2014 r. odznaczony przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego Krzyżem Wolności i Solidarności, a w styczniu 2018 r. wyróżniony przez Jana Józefa Kasprzyka, szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, honorową odznaką „Za Zasługi dla Niepodległości Polski”. Oprócz pracy zawodowej ma czas na swoje pasje. Przebiegł m.in. 16 maratonów, w tym prestiżowy World Marathon Majors (Berlin, Londyn, Nowy Jork, Tokio, Boston), uwielbia również górskie wędrówki – co roku można go spotkać na tatrzańskich szlakach, wspinał się też w Alpach, dwukrotnie był w Himalajach (w 2011 r. razem z Krzysztofem Wielickim).

Kategoria: 

Podobne artykuły

15 maja br. w poznańskim hotelu Sheraton odbyło się XVI Wiosenne Ogólnopolskie Spotkanie Czołowych Postaci Świata FMCG i HoReCa, podczas którego zostały wręczone Statuetki Hermesa „Poradnika Handlowca” i „Poradnika Restauratora”. W tym roku spotkanie dodatkowo związane było z jubileuszem Wydawnictwa Generalczyk, które – jako firma rodzinna – działa na rynku już od 20 lat.

Relacja z VIII Międzynarodowe Targi Żywności Ekologicznej i Regionalnej NATURA FOOD i IV Targi Ekologicznego Stylu Życia beECO, które odbyły się w Łodzi w dniach 2-4 października 2015 roku pod patronatem "Poradnika Handlowca" i "Poradnika Restauratora".

Więcej w kategorii

2018-04-04
Jerzy Hurnik, Dyrektor ds. Rozwoju, Handlu i Marketingu Virtu
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-04-03
Adam Mokrysz, Prezes Zarządu Mokate SA
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-01-31
Jiři Vlasák, Prezes Zarządu Hoop Polska
Wywiady Poradnika Handlowca
2018-01-04
Luigi Lazzareschi, CEO Sofidel Group
Wywiady Poradnika Handlowca
X

Przeczytaj również