Katarzyna Groszek, Communication Manager Wyborowa Pernod Ricard

Wywiady

Katarzyna Groszek, Communication Manager Wyborowa Pernod Ricard

02 lutego 2017

„Poradnik Handlowca”: W jaki sposób w przypadku Wyborowa Pernod Ricard udało się pogodzić polską tradycję z innowacyjnością?

Katarzyna Groszek: Wyborowa Pernod Ricard od lat łączy najlepsze tradycje produkcji polskich wódek z innowacyjnością i dopasowaniem do zmieniających się trendów. W naszym portfolio znajdują się takie legendarne polskie marki, jak Wyborowa czy Luksusowa, a także młodsze, które w szybkim tempie stały się istotnymi graczami na rynku, jak Pan Tadeusz czy Ostoya. Polska jest krajem „wódczanym”, dlatego jesteśmy przekonani, że warto pielęgnować piękne tradycje produkcji tego alkoholu, a rynek w Polsce wciąż dysponuje sporym potencjałem, szczególnie w przypadku wódek premium oraz top premium. Na przestrzeni ostatnich lat zainwestowaliśmy w rozwój marek wódki z tych kategorii, unowocześniając zakłady produkcyjne oraz wprowadzając na rynek np. limitowane edycje wódki Wyborowa czy linię Wyborowa Polskie Odkrycia, której skład oparty jest na bazie naturalnych soków owocowych (wiśnia, czarna porzeczka, śliwka oraz gruszka). Z drugiej strony, dla podkreślenia tradycji polskiej wódki, prowadzimy szereg działań edukacyjnych, co przynosi efekty – konsumenci doceniają wysoką jakość naszych produktów, zwracają uwagę na miejsce produkcji i surowce, z których powstaje trunek.

Alkohole czyste czy smakowe – która z tych grup ma obecnie większy potencjał rozwojowy? Czy ma to bezpośrednie przełożenie na plany związane z produkcją alkoholi w Wyborowej Pernod Ricard?

Zarówno alkohole czyste, jak i smakowe są istotne z punktu widzenia Wyborowa Pernod Ricard. Tylko pełna oferta alkoholi jest w stanie zaspokoić potrzeby konsumenckie. Rynek alkoholi mocnych jest bardzo konkurencyjny i szczególnie w kategorii wódek wymaga wprowadzania w życie częstych innowacji. Obserwując te trendy, wprowadziliśmy w ubiegłym roku linię produktów Wyborowa Polskie Odkrycia, która powstaje z dodatkiem naturalnych soków owocowych, pochodzących z polskich sadów. To odpowiedź na rosnące zainteresowanie alkoholami smakowymi. W naszej ofercie znajduje się również Ballantine’s Brasil, który jest wariacją na temat klasycznej szkockiej whisky, ale delikatniejszej, bardziej orzeźwiającej w smaku dzięki aromatowi macerowanej skórki limonki.

Kategorię whisky od lat charakteryzują dynamiczne wzrosty. Jesteśmy jednym z najszybciej rozwijających się krajów pod względem konsumpcji whisky. W jakim kierunku w najbliższym czasie będzie ewoluowała sprzedaż kategorii?

Od kilku lat obserwujemy stale rosnącą premiumizację kategorii. Polacy są coraz lepiej wyedukowani i bardziej świadomi różnic pomiędzy poszczególnymi gatunkami whisky. Wiedzą, co kryje się za opisem „blend” i „single malt”, zwracają uwagę na roczniki czy nuty smakowe. Stają się także bardziej wymagający i są gotowi zapłacić więcej za whisky dobrej jakości, czy pochodzące z konkretnego regionu lub destylarni. Nic nie wskazuje na to, by tendencja ta miała ulec zmianie w najbliższych latach. Sprzedaż whisky w Polsce stale rośnie – dotyczy to zarówno wersji popularnych, jak i specjalnych edycji kolekcjonerskich lub wersji limitowanych. Niedawno wprowadziliśmy na rynek specjalną edycję The Glenlivet Cipher, która, mimo ograniczonej dystrybucji i stosunkowo wysokiej ceny, została wyprzedana w ciągu zaledwie kilku tygodni.

Dziękujemy za rozmowę.