Piotr Czaplicki, Dyrektor ds. Sprzedaży Karmy Dolina Noteci

Wywiady

Piotr Czaplicki, Dyrektor ds. Sprzedaży Karmy Dolina Noteci

31 października 2014

Poradnik Handlowca: Rynek karmy dla zwierząt jest bardzo dynamiczny. Jak Państwo oceniają jego rozwój?

Piotr Czaplicki: Rozwój rynku karm dla zwierząt towarzyszących zmierza w bardzo wielu kierunkach. Jako producent obecny w kilku segmentach rynku naraz, uważamy, że nie przybrał on jeszcze swojego ostatecznego kształtu. Na rozwój rynku i jego przyszły model mają wpływ przede wszystkim wciąż rosnące wymagania oraz potrzeby coraz bardziej wyedukowanych klientów. Aby sprostać tym wymaganiom uczestnicy rynku są zmuszeni do coraz większej profesjonalizacji swoich działań zarówno w sferze marketingu jak i produkcji. W dłuższej perspektywie sytuacja taka będzie prowadziła do eliminacji podmiotów, które w sposób nie dostatecznie efektywny reagują na zmieniające się warunki otoczenia zewnętrznego. Uważam że sytuacja taka jest bardzo pożądana szczególnie z punktu widzenia klienta ostatecznego który dzięki eliminacji takich podmiotów będzie uzyskiwał dostęp do produktów o coraz wyższej jakości.

Rosnąca konkurencja wymaga wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów dla zwierząt. Jakie działania promocyjne towarzyszą debiutowi nowego asortymentu? Czym zaskoczycie klientów w najbliższym czasie?

Od początku swojej działalności za cel nadrzędny postawiliśmy sobie produkcję karm na najwyższym światowym poziomie. Poziom ten osiągnęliśmy o czym świadczy rosnąca z roku na rok skala naszego eksportu. Staramy się, aby nasze produkty nie miały sobie równych pod względem jakości oraz innowacyjności. Z tego powodu nasze działania promocyjne opierają się przede wszystkim na promowaniu zdrowego, odpowiedzialnego modelu żywienia zwierząt. W tym zakresie mamy jeszcze bardzo wiele do zrobienia. W chwili obecnej przygotowujemy formaty produktów, które nie mają odpowiedników nie tylko na naszym rodzimym, ale też europejskim rynku. Jestem przekonany, iż ich jakość i niepowtarzalność zaskoczy nawet najbardziej wymagających klientów.

Współpraca z niezależnymi handlowcami często wymaga odpowiedniej polityki cenowej. Jak staracie się pogodzić doskonałą jakość produktu z ceną oferowaną przedsiębiorcom?

Coraz więcej klientów rozumie, iż za najwyższą jakość trzeba zapłacić odpowiednią cenę. Oferując produkty o najwyższej jakości staramy się przede wszystkim współpracować z podmiotami, dla których najważniejsza jest satysfakcja klienta końcowego. Cena przestaje być w chwili obecnej głównym atutem w walce rynkowej dla wielu klientów liczy się przede wszystkim, jakość oraz powtarzalność produktów, które umieszczają w swojej ofercie handlowej. Takich klientów poszukujemy i z takimi klientami chcemy się wiązać w przyszłości.

Państwa produkty dostępne są również zagranicą. Jaką rolę w strategii rozwoju firmy odgrywa eksport?

Eksport pełni bardzo ważną rolę w strategii naszej firmy, szczególnie ze względu na możliwość potwierdzenia jakości naszych produktów na o wiele bardziej wymagających rynkach Europy Zachodniej. Jakość oraz charakter oferowanych przez nas produktów pozwala nam w chwili obecnej konkurować z najlepszymi producentami na świecie. Następnym bardzo ważnym czynnikiem jest możliwość dywersyfikacji odbiorców. Rynki Europy Zachodniej są rynkami bardzo chłonnymi dającymi możliwość większej swobody w zakresie budowania cen jest to szczególnie ważne gdyż pomaga w dłuższej perspektywie zabezpieczyć się przed wahaniami na naszym rodzimym rynku.

Karmy należące do portfolio Doliny Noteci dostępne są w wielu kanałach sprzedaży. Jak oceniają Państwo współpracę z niezależnymi placówkami handlowymi?

Współpraca z niezależnymi placówkami handlowymi pozwala nam przede wszystkim na tworzenie produktów, których parametry jakościowe są bardzo wysokie. Promując markę Rafi staramy się przede wszystkim edukować naszych klientów. Muszą oni zrozumieć iż towar oferowany w ich placówkach musi być towarem o najwyższej jakości gdyż tylko w ten sposób będą oni w stanie konkurować z dużymi sieciami handlowymi. W obecnej sytuacji staramy się wytłumaczyć naszym klientom, iż ich oferta musi być coraz bardziej „specjalistyczna” gdyż rynek podąża właśnie w tym kierunku.

Jakie są Państwa plany na rok 2015?

W sferze marketingu dalsza bardzo mozolna praca nad rozbudową i udoskonaleniem naszej gamy produktowej, zarówno na rynku tradycyjnym jak i specjalistycznym. W sferze produkcyjno–technologicznej, rozbudowa Zakładu Produkcji Karmy Mokrej w Polanowie, który dzięki temu stanie się jednym z najlepszych tego typu zakładów na świecie.

Dziękujemy za rozmowę.